Rengasteollisuudessa kehitystä vauhdittavat erityisesti ympäristönäkökulmat ja digitaalisuus. Merkittävimmät päästövähennykset saadaan vierintävastusta vähentämällä ja tuotannon energiankäyttöä optimoimalla. Tulevaisuudessa autonrenkaat saavat älyä sisäänsä ja ne voidaan valmistaa hyödyntämällä täysin uusia materiaaleja.

Uusi vuosikymmen on houkuttanut eri tahoja antamaan arvionsa tulevaisuuden käänteistä. Nokian Renkailla alan trendejä seurataan tiiviisti, sillä renkaiden on vastattava autojen uusien ominaisuuksien tuomiin vaatimuksiin. Autoalan suurin kehityssuunta tällä hetkellä on sähköautojen yleistyminen.

– Autojen massat ovat kasvaneet ja tehot lisääntyvät, joten myös rengaskokojen täytyy kasvaa. Painavien autojen osalta on huomioitava renkaiden ajovakaus, hiljaisuus ja ajomukavuus. Myös vierintävastuksen vähentäminen on tärkeää auton toimintasäteen lisäämiseksi, Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä sanoo.

Vierintävastuksen vähentäminen on suurin rengasteollisuuden ilmastoteko, sillä sen avulla myös polttomoottoriautot kuluttavat vähemmän polttoainetta. Nokian Renkaat on onnistunut vähentämään vierintävastusta 8 % vuoden 2013 tasosta, joka vastaa vuositasolla noin 65 000 auton pakokaasuja.

– Aina tuntuu, että nyt on kaikki konstit käytetty vierintävastuksen vähentämiseksi, mutta uskon, että tulevaisuudessa vierintävastusta saadaan vieläkin pienemmäksi. Jos haluaa ajaa mahdollisimman ympäristöystävällisillä renkailla, kannattaa valita A-luokan vierintävastuksella merkityt renkaat, Seppälä sanoo.

Nokian Renkailla EU:n rengasluokituksen A-luokan vierintävastuksen renkaita ovat esimerkiksi tietyt nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 -talvirenkaat ja Nokian Hakka Green 2 -kesärenkaat. A-luokan laaturengas oikealla ilmanpaineella voi säästää jopa 0,5 litraa polttoainetta 100 kilometrillä verrattuna matalimman luokan renkaaseen.

Uusia ratkaisuja renkaiden valmistukseen

Vierintävastuksen vähentäminen ei ole ainut tuotekehityksen innovaatio, jolla päästöjä voidaan vähentää. Tavoitteena on valmistaa mahdollisimman kestäviä renkaita, jotta renkaiden käyttöikää voidaan pidentää. Renkaan kumiseokseen haetaankin jatkuvasti uusia ratkaisuja. Kestävyyden ohella tavoitteena on lisätä uusiutuvien materiaalien osuutta. 

– Luonnonkumi on uusiutuva materiaali, mutta sen rinnalle etsitään muita biomateriaaleja. Tällä hetkellä tutkimme guayule-kasvin käyttömahdollisuuksia. Guayule kasvaa erittäin karuissa oloissa, jolloin se antaisi uusia mahdollisuuksia viljelijöille haastavissa olosuhteissa. Myös fossiilisesta öljystä tullaan luopumaan renkaiden valmistuksessa todennäköisesti jollain aikataululla, Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila ennustaa.

Digitaalisuus lisää turvallisuutta

Toinen alaa määrittävä tulevaisuuden trendi on kuljettajaa avustavan tekniikan lisääntyminen ja digitaalisuus. Autonrenkaiden osalta digitalisuus tulee lisääntymään renkaisiin lisättävien antureiden myötä.

– Renkaan anturointi mahdollistaa autosta toiseen tapahtuvan automaattisen kommunikaation, jossa tietoa välittyy muun muassa tien liukkaista kohdista tai muusta poikkeavasta. Turvallisuus tulee lisääntymään renkaiden ”älyn” myötä, kun renkaat keräävät tietoa ympäristöstä ja voivat varautua tilanteisiin jo ennen kuljettajan havaintoa, Teppo Huovila ennustaa.

Vastuullisuus on aktiivisia tekoja

Niin kuin muillakin aloilla, myös rengasteollisuudessa vastuullisuus ja koko tuotantoketjun läpinäkyvyys on yhä tärkeämpää. Usein ajatellaan, että auton renkaiden valmistus aiheuttaa suuria kemikaalipäästöjä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan renkaiden valmistuksen päästöt aiheutuvat pääasiassa energiankäytöstä. Nokian Renkailla on tehty isoja panostuksia muun muassa kasvihuonepäästöjen vähentämiseen.

– Olemme onnistuneet vähentämään kasvihuonepäästöjä 38 % viimeisen viiden vuoden aikana. Suomessa ostamme toimintoihimme vain CO2-vapaata sähköenergiaa ja uudessa Yhdysvalloissa sijaitsevassa Daytonin-tehtaassamme on aurinkovoimala. Henkilöautonrenkaiden valmistus on ollut liuotinvapaata jo useita vuosia. Tehtaan ympäristössä voi olla jotain hajuhaittoja, mutta mitään myrkkyjä ei mene luontoon, Teppo Huovila oikoo väärinkäsityksiä.  

Nokian Renkailla vastuullisuutta kehitetään aktiivisesti läpi konsernin ja yhtiö kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä: vuonna 2019 yhtiö nousi RobecoSAMin Vastuullisuuden vuosikirjassa hopealuokkaan ja valittiin jo kolmatta vuotta peräkkäin Dow Jonesin kestävän kehityksen DJSI World -indeksiin sekä tiukkarajaisempaan DJSI Europe -indeksiin.

Lue lisää:

Tutustu Nokian Renkaiden vastuullisuustyöhön.

Mitä tulee huomioida, kun valitsee renkaita sähköautoon.

Lue lisää hankintaketjun vastuullisuudesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *