• Goodyearin Pure ETCR -rengas on Eagle F1 SuperSport-maantierenkaan innoittama
  • Goodyear toimittaa yksinomaisesti renkaita maailman tehokkaimmille vakioautoille
  • Testaus alkoi elokuun alussa ennen ensimmäisiä esittelyajoja lokakuussa

Helsinki, syyskuu 2020 – Goodyear on esitellyt erikoisvalmisteisen Eagle F1 SuperSport -kilparenkaan, jota käytetään kaikissa autoissa Pure ETCR -sarjassa, joka on maailman ensimmäinen usean valmistajan täyssähkövakioautojen kilpasarja. Goodyear on tämän jännittävän uuden moottoriurheilusarjan perustajakumppani ja ainoa rengastoimittaja.

Pure ETCR -sarjaan kehitetty ainutlaatuinen kilparengas on Goodyearin suorituskykyisen Eagle F1 SuperSport -malliston uusin malli. Siinä on paljon samaa teknologiaa kuin Eagle F1 SuperSport -maantierenkaassa, mutta se on optimoitu niin, että Pure ETCR:n sähkövakioautoista saadaan suorituskyky hyödynnettyä, kun ne kisaavat ensimmäisissä kisoissaan myöhemmin tänä vuonna.

Maantierenkaan teknologia kilparenkaan perustana

Erikoisvalmisteinen Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR -rengas on hyvin samannäköinen kuin maantierengas, sen taustalla on sama filosofia ja paljon samaa teknologiaa. Näitä ovat esimerkiksi Power Shoulder ja High Force Construction teknologiat, joita tarvitaan suorituskyvyn maksimointiin sekä tavallisissa vakioautoissa että Pure ETCR -sarjan 500 kW:n (670 hv) -kilpa-autoissa. Koko Eagle F1 SuperSport -mallistossa hyödynnetään Goodyearin mittavaa ja laajaa kokemusta moottoriurheilusta, jonka pohjalta parannetaan suorituskykyä maantiellä. Hyöty on kuitenkin molemminpuolinen. Maantierenkaan innovatiivisia teknologioita käytetään nyt pelkästään kilpailukäyttöön kehitetyn Pure ETCR -renkaan perustana.

Maantierenkaassa Power Shoulder -teknologia parantaa kaarreajosuorituskykyä massiivisen umpinaisen ulkosivun kuvion ansiosta, ja High Force Construction -teknologian erittäin jäykkä sivun rakenne parantaa käsittelyä ja ajovakautta. Molemmat näistä teknologioista ovat olennaisia ominaisuuksia Eagle F1 SuperSport -renkaan Pure ETCR -versiolle, mutta ne on optimoitu kisakäyttöön vahvistamalla ulkoreunaa entisestään. Tuloksena on ainutlaatuinen rengas, joka tarjoaa vakautta ja vaikuttavan kaarreajosuorituskyvyn maailman tehokkaimmille vakioautoille.

Kulutuspinnallisia renkaita ei yleensä käytetä tällä moottoriurheilun tasolla, mutta sen ansiosta Pure ETCR -tallit voivat käyttää samaa rengasta sekä märissä että kuivissa olosuhteissa, eikä sileitä ja sadekelin renkaita tarvitse vaihdella. Kun kisoissa käytetään vain yhtä rengastyyppiä, vältetään kolmen tai neljän erilaisen rengastyypin kuljettaminen ympäri maailmaa. Siitä on apua myös Goodyeariin ja Pure ETCR:n kestävän kehityksen toteutuksessa.

Pure ETCR -sarjan ainutlaatuinen kilpailumuoto ja sen autojen tehokkuus tuottavat useita ainutlaatuisia teknisiä haasteita. Sarjan autot perustuvat valmistajien vakioautoihin ja näyttävät hyvin samanlaisilta kuin niiden keskikokoiset nelioviset viistoperämallit ja sedanit. Sähköautot ovat vastaavia bensiini- ja dieselversioita painavampia ja tuottavat uskomattoman määrän vääntöä, ja jopa 500 kW:n tehonsa ansiosta Pure ETCR -autot kuuluvat kilparatojen tehokkaimpien sähköautojen joukkoon.

Näiden ainutlaatuisten ominaisuuksien vuoksi Pure ETCR -autot tarvitsevat renkaan, joka kestää suunnattomia voimia ja välitöntä tehon tuottoa sekä takaa erinomaisen pidon ja vetopidon.

Ratatestiohjelma käynnistyi elokuun alussa

Kuukausien laboratoriossa kehittämisen ja hiomisen jälkeen Eagle F1 SuperSport -renkaan Pure ETCR -version testaus kisaradalla aloitettiin elokuun alussa Alèsissa Ranskassa.

Pure ETCR -testejä jatketaan muutaman seuraavan kuukauden ajan ennen muutetun kalenterin ensimmäisiä tapahtumia lokakuussa. Esittelytapahtumia ja kisoja järjestetään Kööpenhaminassa Tanskassa, Goodwoodissa Iso-Britanniassa, Aragónissa Espanjassa ja Adriassa Italiassa kuuden viikon aikana loka- ja marraskuussa.

Goodyearin Bernd Seehafer, Technical Project Manager EMEA, kertoo: “Olemme törmänneet Eagle F1 SuperSport -renkaan kehittämisessä Pure ETCR -sarjaa varten useisiin haasteisiin, joista vähäisimpiä eivät suinkaan ole olleet tiukka aikataulu ja ongelmat, joita Covid-19 ja siihen liittyvät rajoitukset ovat aiheuttaneet. Kaiken työn tuloksena saavutimme kuitenkin ainutlaatuisen ja innovatiivisen renkaan, joka täyttää näiden tehokkaiden sähköautojen asettamat vaatimukset. ”Olemme ylpeitä siitä, että tässä renkaassa on niin paljon samaa DNA:ta ja teknologiaa kuin Eagle F1 SuperSport -malliston maantierenkaissa. Se, että tämä on mahdollista, osoittaa moottoriurheilusta keräämämme opin arvon maantierenkaiden kehityttämisessä.”

Goodyear Eagle F1 SuperSport -kilparengasmalliston eri versioita käytetään useissa korkeatasoisissa ja maineikkaissa mestaruussarjoissa, esimerkiksi FIA:n vakioautojen maailmanmestaruussarjassa (WTCR), jossa Goodyear toimii ainoana rengastoimittajana tällä kaudella. Tämä sarja on huipputason bensiinikäyttöisten vakioautojen kilpasarja, jota järjestää Eurosport Events, joka toimii myös Pure ETCR -sarjan järjestäjänä.

Lähde: MyNewsDesk

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.