Kitkarengas on autoissa käytettävä talvirengastyyppi. Nimitys on puhekielessä yleisimmin käytetty, vaikka virallisesti kyseessä on M+S (mud+snow) -tyyppiset renkaat. Tarkasti ottaen tulisi puhua nastattomista talvirenkaista. Renkaan toiminta perustuu lamelleihin, jotka pureutuvat tiehen kiihdyttäessä ja jarruttaessa, sekä pehmeään kumiseokseen. Rengasmyyjät eivät suosittele kitkarenkaita ympärivuotiseen käyttöön.

Kitkarengasta ei ole suunniteltu lämpimiin olosuhteisiin, ja sen pito- ja kulumisominaisuudet ovat kesällä heikommat, erityisesti kuluneilla kitkarenkailla kesällä ajettaessa tulee ottaa huomioon poikkeuksellisen huono pito sadekeleillä. Kitkarenkaan etuna voidaan tosin pitää, että ne voidaan vaihtaa autoon syksyllä jo hyvissä ajoin säiden viiletessä, ja niillä voidaan ajaa miellyttävästi myös keväällä pitempään lumien jo sulettua kuin nastarenkailla.

Useissa Euroopan maissa nastarenkaiden käyttö ei ole luvallista, jolloin kaikki talvirenkaat ovat silloin käytännössä kitkarenkaita. Useasti Keski-Eurooppaan suunnitellut kitkarengasmallit eivät sovellu kuitenkaan pohjoisiin talviolosuhteisiin kuin välttävästi. Pohjoisissa maissa, kuten Suomessa myytävät ja kehitellyt mallit eroavat näistä lähinnä runsaampien lamellointiensa, pehmeämpien runkojensa ja kumiseoksiensa osalta.

Kitkarenkaat poikkeavat yleisesti ominaisuuksiltaan ja käytökseltään jonkin verran nastarenkaista, mutta parhaiden nastattomien kitkarenkaiden pito-ominaisuudet ovat hyvin lähellä nastarengasta. Pitokyky jäällä tai jäisillä pinnoilla on kuitenkin heikompi. Vastaavasti kitkarengas tarjoaa suurempaa mukavuutta, hiljaisuutta ja parempia ajo-ominaisuuksia varsinkin paljailla kestopäällystepinnoilla.

Suomessa laki edellyttää talvirenkaille vähintään kolmen millimetrin (mm) urasyvyyttä.


Näin tarkastat renkaat, jos ostat käytetyn auton – Kiinnitä erityistä huomiota tuontiauton renkaisiin

Näin tarkastat renkaat, jos ostat käytetyn auton – Kiinnitä erityistä huomiota tuontiauton renkaisiin

Käytettyä autoa hankkiessa kannattaa tarkastaa myös renkaat, sillä renkailla ja niiden kunnolla on merkittävä vaikutus ...
GOODYEAR EDISTÄÄ RENKAIDEN KEHITYSTÄ TOISELLA DYNAAMISELLA SIMULAATTORILLA

GOODYEAR EDISTÄÄ RENKAIDEN KEHITYSTÄ TOISELLA DYNAAMISELLA SIMULAATTORILLA

Goodyear Tire & Rubber Company ja VI-grade ovat ilmoittaneet, että Goodyearin innovaatiokeskukseen Colmar-Bergiin ...
Bridgestone saavutti 100%:n tavoitteen uusiutuvan energian käytössä

Bridgestone saavutti 100%:n tavoitteen uusiutuvan energian käytössä

Maailmanlaajuisesti johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja Bridgestone ...
Michelin rakentaa ruotsalaisteknologiaan perustuvan renkaiden täyskierrätyslaitoksen Chileen

Michelin rakentaa ruotsalaisteknologiaan perustuvan renkaiden täyskierrätyslaitoksen Chileen

Michelin rakentaa ensimmäisen rengaskierrätyslaitoksensa yhteishankkeena ruotsalaisen Scandinavian Enviro Systems ...
Monet suomalaiset eivät vaihda talvirenkaita ajoissa

Monet suomalaiset eivät vaihda talvirenkaita ajoissa

Vaikka marraskuu on ollut monin paikoin leuto, talvi on tulossa ja talvirenkaat on syytä vaihtaa alle, vaikka jotkut n ...
Vuosi ilman tapaturmia – Levypyörä nousi Nokian Renkaiden mallioppilaaksi

Vuosi ilman tapaturmia – Levypyörä nousi Nokian Renkaiden mallioppilaaksi

Nokian Renkaisiin kuuluva Levypyörä on saavuttanut tärkeän merkkipaalun työturvallisuudessa: yhtiössä on mennyt vuosi ...
Continental VikingContact™ 7 kitkarengastestin kärkeen

Continental VikingContact™ 7 kitkarengastestin kärkeen

Moottori 10/2020 -lehti testasi Lapin lumilla kauden kitkarenkaat. Continental VikingContact™ 7 kiri testissä jaetulle ...
Älyrenkaat yleistyvät jo lähivuosina – näin kuluttaja hyötyy sensoriteknologiasta

Älyrenkaat yleistyvät jo lähivuosina – näin kuluttaja hyötyy sensoriteknologiasta

Itsestään ajavat autot asettavat vaatimuksia myös renkaille. Muun muassa renkaisiin kytkettävät sensorit ovat tärkeä ...
Continentalin kitkarengas jälleen ykkönen Tuulilasin kitkarengasvertailussa

Continentalin kitkarengas jälleen ykkönen Tuulilasin kitkarengasvertailussa

Continentalin VikingContactTM 7 -kitkarengas uusi viime vuotisen ykköstilan Tuulilasin tuoreessa vertailussa. ...