Kitkarengas on autoissa käytettävä talvirengastyyppi. Nimitys on puhekielessä yleisimmin käytetty, vaikka virallisesti kyseessä on M+S (mud+snow) -tyyppiset renkaat. Tarkasti ottaen tulisi puhua nastattomista talvirenkaista. Renkaan toiminta perustuu lamelleihin, jotka pureutuvat tiehen kiihdyttäessä ja jarruttaessa, sekä pehmeään kumiseokseen. Rengasmyyjät eivät suosittele kitkarenkaita ympärivuotiseen käyttöön.

Kitkarengasta ei ole suunniteltu lämpimiin olosuhteisiin, ja sen pito- ja kulumisominaisuudet ovat kesällä heikommat, erityisesti kuluneilla kitkarenkailla kesällä ajettaessa tulee ottaa huomioon poikkeuksellisen huono pito sadekeleillä. Kitkarenkaan etuna voidaan tosin pitää, että ne voidaan vaihtaa autoon syksyllä jo hyvissä ajoin säiden viiletessä, ja niillä voidaan ajaa miellyttävästi myös keväällä pitempään lumien jo sulettua kuin nastarenkailla.

Useissa Euroopan maissa nastarenkaiden käyttö ei ole luvallista, jolloin kaikki talvirenkaat ovat silloin käytännössä kitkarenkaita. Useasti Keski-Eurooppaan suunnitellut kitkarengasmallit eivät sovellu kuitenkaan pohjoisiin talviolosuhteisiin kuin välttävästi. Pohjoisissa maissa, kuten Suomessa myytävät ja kehitellyt mallit eroavat näistä lähinnä runsaampien lamellointiensa, pehmeämpien runkojensa ja kumiseoksiensa osalta.

Kitkarenkaat poikkeavat yleisesti ominaisuuksiltaan ja käytökseltään jonkin verran nastarenkaista, mutta parhaiden nastattomien kitkarenkaiden pito-ominaisuudet ovat hyvin lähellä nastarengasta. Pitokyky jäällä tai jäisillä pinnoilla on kuitenkin heikompi. Vastaavasti kitkarengas tarjoaa suurempaa mukavuutta, hiljaisuutta ja parempia ajo-ominaisuuksia varsinkin paljailla kestopäällystepinnoilla.

Suomessa laki edellyttää talvirenkaille vähintään kolmen millimetrin (mm) urasyvyyttä.


Pienemmällä budjetilla kannattaa valita testatut ja luotettavat talvirenkaat

Kuluttajat ovat alkaneet kartoittamaan entistä enemmän myös edullisempia talvirengasvaihtoehtoja tai pohtimaan...
nastat vai kitkat

Nastarenkaat vai kitkarenkaat – Valitse renkaat oikein talviliikenteeseen

Tervetuloa oppaaseen, joka auttaa sinua tekemään parhaan päätöksen nastarenkaiden ja kitkarenkaiden välillä...
Suorituskykyä ja esteettisyyttä: Continental SportContact 7- rengas voitti arvostetut muotoilupalkinnot

VikingContact 7 kiri tuplasti kitkarengastestien kärkeen

Tuulilasi 10/2023 -lehden testissä oli seitsemän uutta rengasta kokoluokassa 225/45 R17 eri valmistajilta. Testissä...
VikingContact7 – jälleen kitkarenkaiden kärjessä

VikingContact7 – jälleen kitkarenkaiden kärjessä

Tekniikan Maailma 18B/2022 -lehden talvirengasvertailussa oli yhdeksän kitkarengasta ja yhdeksän nastarengasta...
Suorituskykyä ja esteettisyyttä: Continental SportContact 7- rengas voitti arvostetut muotoilupalkinnot

Suorituskykyä ja esteettisyyttä: Continental SportContact 7- rengas voitti arvostetut muotoilupalkinnot

SportContact 7-rengas voitti Red Dot ja iF DESIGN-muotoilupalkinnot Kansainvälinen tuomaristo vakuuttui...