Kitkarengas on autoissa käytettävä talvirengastyyppi. Nimitys on puhekielessä yleisimmin käytetty, vaikka virallisesti kyseessä on M+S (mud+snow) -tyyppiset renkaat. Tarkasti ottaen tulisi puhua nastattomista talvirenkaista. Renkaan toiminta perustuu lamelleihin, jotka pureutuvat tiehen kiihdyttäessä ja jarruttaessa, sekä pehmeään kumiseokseen. Rengasmyyjät eivät suosittele kitkarenkaita ympärivuotiseen käyttöön.
Kitkarengasta ei ole suunniteltu lämpimiin olosuhteisiin, ja sen pito- ja kulumisominaisuudet ovat kesällä heikommat, erityisesti kuluneilla kitkarenkailla kesällä ajettaessa tulee ottaa huomioon poikkeuksellisen huono pito sadekeleillä. Kitkarenkaan etuna voidaan tosin pitää, että ne voidaan vaihtaa autoon syksyllä jo hyvissä ajoin säiden viiletessä, ja niillä voidaan ajaa miellyttävästi myös keväällä pitempään lumien jo sulettua kuin nastarenkailla.
Useissa Euroopan maissa nastarenkaiden käyttö ei ole luvallista, jolloin kaikki talvirenkaat ovat silloin käytännössä kitkarenkaita. Useasti Keski-Eurooppaan suunnitellut kitkarengasmallit eivät sovellu kuitenkaan pohjoisiin talviolosuhteisiin kuin välttävästi. Pohjoisissa maissa, kuten Suomessa myytävät ja kehitellyt mallit eroavat näistä lähinnä runsaampien lamellointiensa, pehmeämpien runkojensa ja kumiseoksiensa osalta.
Kitkarenkaat poikkeavat yleisesti ominaisuuksiltaan ja käytökseltään jonkin verran nastarenkaista, mutta parhaiden nastattomien kitkarenkaiden pito-ominaisuudet ovat hyvin lähellä nastarengasta. Pitokyky jäällä tai jäisillä pinnoilla on kuitenkin heikompi. Vastaavasti kitkarengas tarjoaa suurempaa mukavuutta, hiljaisuutta ja parempia ajo-ominaisuuksia varsinkin paljailla kestopäällystepinnoilla.
Suomessa laki edellyttää talvirenkaille vähintään kolmen millimetrin (mm) urasyvyyttä.
Tekniikan Maailma 18B/2022 -lehden talvirengasvertailussa oli yhdeksän kitkarengasta ja yhdeksän nastarengasta...
SportContact 7-rengas voitti Red Dot ja iF DESIGN-muotoilupalkinnot Kansainvälinen tuomaristo vakuuttui...
Polttoaineen hurja hinnannousu uhkaa toimialoja ja toimitusketjuja Continental kuorma-auton renkaat alentavat...
Conti Hybrid -rengassarjan tuotenimeen lisätty plus-merkintä on paljon enemmän kuin pelkkä kosmeettinen päivitys. Conti...
Yhtiö on edistynyt huomattavasti tavoitteessaan kehittää kokonaan vastuullisista materiaaleista valmistetun renkaan...
Vianor haluaa helpottaa autoilijoiden arkea neljällä konkreettisella asiakaslupauksella, jotka tekevät autoiluun...
Nokian Renkaat on vuosikymmenien ajan pyrkinyt tekemään maailmasta turvallisemman. Yhtiö on saavuttanut jälleen uuden...
Matala vierintävastus, pienempi rengasmelu ja kestävät kumiseokset: nämä ovat ominaisuuksia, joiden merkitys kasvaa sitä...
Goodyear lanseeraa Eagle F1 -tuoteperheen uusimman jäsenen Uusi teknologia parantaa kuivan kelin suorituskykyä sekä...
Nokian Raskaat Renkaat, Nokia, 13. joulukuuta 2021 – Kaivinkoneurakoinnissa on moni asia muuttunut sen jälkeen, kun...
Katupöly on yksi Helsingin keskeisemmistä ilmanlaatuongelmista, ja tehokas tapa vähentää sen määrää kaupungissa on...
Renkaanvaihtokausi on käsillä, ja moni autoilija vaihtaa renkaat tottuneesti itse. Vaihdon yhteydessä kannattaa muistaa...
Vääränlaiset säilytysolosuhteet lyhentävät renkaiden käyttöikää ja voivat jopa tuhota ne. Jos renkaiden...
Tuulilasi 11/2021 testasi kauden kitka -ja nastarenkaat. Continental VikingContact™ 7 ylsi kitkarenkaissa jälleen...
Katumaasturit ovat korkeita ja painavia, sähköautot puolestaan ovat tavallista raskaampia akkujen painon takia. Isot ja...
Tekniikan Maailma 17/2021 -lehden talvirengasvertailussa oli mukana kitkarenkaita ja nastarenkaita sekä uutuuksia ja...
Bridgestone EMIA juhlistaa EUROOPAN LIIKKUVUUSVIIKKO 2021 -tapahtumaa (European Mobility Week) julkistamalla, miten...
Joka syksy poliisi kirjoittaa yli 400 liikennevirhemaksua puutteellisten renkaiden takia. Yhä useamman kuljettajan olisi...
Continentalin SportContact 7 tulee markkinoille kolmen uuden rengasteknologian voimin: (1) Renkaan mukautuva...
Rengasratsia-turvallisuuskampanja saapuu jälleen kaduille tarkastamaan renkaiden kunnon maanantaina 13.9.2021...
Virstanpylväitä: ensimmäinen kulutuspinnallinen rengas, ensimmäinen irrotettava vanne, ensimmäinen sisäkumiton rengas...
Nyt on oikea aika tarkastaa kesärenkaiden kunto: riittääkö pito, kun pienet koululaiset ilmestyvät liikenteeseen, ja...
Renkaiden valmistukseen soveltuvaa PET-pullojen kierrätysteknologiaa on kehitetty yhdessä kuituasiantuntija Otizin eli...
Oikealle ja ymmärrettävälle rengastiedolle on tarvetta, sillä suuri osa autoilijoista ei tiedä, kuinka hyvä- tai...
Continental laajentaa markkinaosuuttaan täyssähköautojen rengassegmentissä. Kahdeksassa Euroopan 15 suosituimmasta...
Rengasasiat on perinteisesti hoidettu niin, että autoilijat ovat seuranneet renkaidensa kuntoa ja olleet tarpeen tullen...
Käytettyä autoa hankkiessa kannattaa tarkastaa myös renkaat, sillä renkailla ja niiden kunnolla on merkittävä vaikutus...
Goodyear Tire & Rubber Company ja VI-grade ovat ilmoittaneet, että Goodyearin innovaatiokeskukseen Colmar-Bergiin...
Maailmanlaajuisesti johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja Bridgestone...
Michelin rakentaa ensimmäisen rengaskierrätyslaitoksensa yhteishankkeena ruotsalaisen Scandinavian Enviro Systems...
Vaikka marraskuu on ollut monin paikoin leuto, talvi on tulossa ja talvirenkaat on syytä vaihtaa alle, vaikka jotkut...
Nokian Renkaisiin kuuluva Levypyörä on saavuttanut tärkeän merkkipaalun työturvallisuudessa: yhtiössä on mennyt vuosi...
Moottori 10/2020 -lehti testasi Lapin lumilla kauden kitkarenkaat. Continental VikingContact™ 7 kiri testissä jaetulle...
Itsestään ajavat autot asettavat vaatimuksia myös renkaille. Muun muassa renkaisiin kytkettävät sensorit ovat tärkeässä...
Continentalin VikingContactTM 7 -kitkarengas uusi viime vuotisen ykköstilan Tuulilasin tuoreessa vertailussa...