Kitkarengas on autoissa käytettävä talvirengastyyppi. Nimitys on puhekielessä yleisimmin käytetty, vaikka virallisesti kyseessä on M+S (mud+snow) -tyyppiset renkaat. Tarkasti ottaen tulisi puhua nastattomista talvirenkaista. Renkaan toiminta perustuu lamelleihin, jotka pureutuvat tiehen kiihdyttäessä ja jarruttaessa, sekä pehmeään kumiseokseen. Rengasmyyjät eivät suosittele kitkarenkaita ympärivuotiseen käyttöön.

Kitkarengasta ei ole suunniteltu lämpimiin olosuhteisiin, ja sen pito- ja kulumisominaisuudet ovat kesällä heikommat, erityisesti kuluneilla kitkarenkailla kesällä ajettaessa tulee ottaa huomioon poikkeuksellisen huono pito sadekeleillä. Kitkarenkaan etuna voidaan tosin pitää, että ne voidaan vaihtaa autoon syksyllä jo hyvissä ajoin säiden viiletessä, ja niillä voidaan ajaa miellyttävästi myös keväällä pitempään lumien jo sulettua kuin nastarenkailla.

Useissa Euroopan maissa nastarenkaiden käyttö ei ole luvallista, jolloin kaikki talvirenkaat ovat silloin käytännössä kitkarenkaita. Useasti Keski-Eurooppaan suunnitellut kitkarengasmallit eivät sovellu kuitenkaan pohjoisiin talviolosuhteisiin kuin välttävästi. Pohjoisissa maissa, kuten Suomessa myytävät ja kehitellyt mallit eroavat näistä lähinnä runsaampien lamellointiensa, pehmeämpien runkojensa ja kumiseoksiensa osalta.

Kitkarenkaat poikkeavat yleisesti ominaisuuksiltaan ja käytökseltään jonkin verran nastarenkaista, mutta parhaiden nastattomien kitkarenkaiden pito-ominaisuudet ovat hyvin lähellä nastarengasta. Pitokyky jäällä tai jäisillä pinnoilla on kuitenkin heikompi. Vastaavasti kitkarengas tarjoaa suurempaa mukavuutta, hiljaisuutta ja parempia ajo-ominaisuuksia varsinkin paljailla kestopäällystepinnoilla.

Suomessa laki edellyttää talvirenkaille vähintään kolmen millimetrin (mm) urasyvyyttä.


Helsinki torjuu katupölyä ja liikennemelua kannustamalla kitkarenkaiden käyttöön talviliikenteessä

Katupöly on yksi Helsingin keskeisemmistä ilmanlaatuongelmista, ja tehokas tapa vähentää sen määrää kaupungissa on lis ...

Renkaanvaihto edessä? Muista kunnon työvälineet, jälkikiristys ja rengaspaineiden seuranta

Renkaanvaihtokausi on käsillä, ja moni autoilija vaihtaa renkaat tottuneesti itse. Vaihdon yhteydessä kannattaa ...

Pidennä renkaiden käyttöikää oikeanlaisella säilytyksellä

Vääränlaiset säilytysolosuhteet lyhentävät renkaiden käyttöikää ja voivat jopa tuhota ne. Jos renkaiden s ...

Kitkarengastestin kirkkain tähti jälleen: VikingContact™ 7

Tuulilasi 11/2021 testasi kauden kitka -ja nastarenkaat. Continental VikingContact™ 7 ylsi kitkarenkaissa jälleen ...

Painavammat autot vaativat renkailta enemmän – Mitä huomioida sähköautojen ja katumaasturien rengasvalinnassa?

Katumaasturit ovat korkeita ja painavia, sähköautot puolestaan ovat tavallista raskaampia akkujen painon takia. Isot ...

Tekniikan Maailman testin kitkarenkaiden ykkönen: VikingContact™ 7

Tekniikan Maailma 17/2021 testasi kauden kitka -ja nastarenkaat. Continental VikingContact™ 7 ylsi kitkarenkaiden k ...

Sähköautojen renkaiden osuus kaikista Bridgestone EMIAn ensiasennusrenkaista nousemassa yli viidennekseen vuoteen 2024 mennessä

Sähköautojen renkaiden osuus Bridgestone EMIAn (Bridgestone) henkilöautojen ensiasennusrenkaiden valikoimasta on tällä ...

Tänään alkava Rengasratsia tutkii, selviävätkö suomalaisten renkaat syksyn sateista

Joka syksy poliisi kirjoittaa yli 400 liikennevirhemaksua puutteellisten renkaiden takia. Yhä useamman kuljettajan ...

Continentalin uusi SportContact 7 on räätälöity kaikkiin ajoneuvoluokkiin

Uusi urheilullinen rengas tarjoaa turvalliset ajo-ominaisuudet kuiville ja märille teille. Uutuus on räätälöity ...

Renkaiden kunnosta otetaan ensi viikolla selvää

Rengasratsia-turvallisuuskampanja saapuu jälleen kaduille tarkastamaan renkaiden kunnon maanantaina 13.9.2021. ...

Rengasteknologian huippuosaamista: Continental juhlii 150-vuotisjuhlavuottaan

Virstanpylväitä: ensimmäinen kulutuspinnallinen rengas, ensimmäinen irrotettava vanne, ensimmäinen sisäkumiton rengas, ...

Tarkasta renkaidesi kunto nyt – neljä vinkkiä vesiliirron välttämiseen

Nyt on oikea aika tarkastaa kesärenkaiden kunto: riittääkö pito, kun pienet koululaiset ilmestyvät liikenteeseen, ja ...

Continental alkaa valmistaa renkaita kierrätetyistä muovipulloista vuonna 2022

Renkaiden valmistukseen soveltuvaa PET-pullojen kierrätysteknologiaa on kehitetty yhdessä kuituasiantuntija Otizin eli ...

Rengasratsia palaa syksyllä tien päälle

Oikealle ja ymmärrettävälle rengastiedolle on tarvetta, sillä suuri osa autoilijoista ei tiedä, kuinka hyvä- tai ...

Kuusi maailman kymmenestä menestyneimmästä sähköautovalmistajasta käyttää Continentalin renkaita

Continental laajentaa markkinaosuuttaan täyssähköautojen rengassegmentissä. Kahdeksassa Euroopan 15 suosituimmasta sö ...

20-vuotias Vianor-ketju ottaa seuraavan askeleen rengas- ja autonhuoltoalan digitalisaatiossa

Rengasasiat on perinteisesti hoidettu niin, että autoilijat ovat seuranneet renkaidensa kuntoa ja olleet tarpeen ...

Näin tarkastat renkaat, jos ostat käytetyn auton – Kiinnitä erityistä huomiota tuontiauton renkaisiin

Käytettyä autoa hankkiessa kannattaa tarkastaa myös renkaat, sillä renkailla ja niiden kunnolla on merkittävä vaikutus ...

GOODYEAR EDISTÄÄ RENKAIDEN KEHITYSTÄ TOISELLA DYNAAMISELLA SIMULAATTORILLA

Goodyear Tire & Rubber Company ja VI-grade ovat ilmoittaneet, että Goodyearin innovaatiokeskukseen Colmar-Bergiin ...

Bridgestone saavutti 100%:n tavoitteen uusiutuvan energian käytössä

Maailmanlaajuisesti johtava kestävien, edistyksellisten liikkuvuus- ja muiden ratkaisujen toimittaja Bridgestone ...

Michelin rakentaa ruotsalaisteknologiaan perustuvan renkaiden täyskierrätyslaitoksen Chileen

Michelin rakentaa ensimmäisen rengaskierrätyslaitoksensa yhteishankkeena ruotsalaisen Scandinavian Enviro Systems ...

Monet suomalaiset eivät vaihda talvirenkaita ajoissa

Vaikka marraskuu on ollut monin paikoin leuto, talvi on tulossa ja talvirenkaat on syytä vaihtaa alle, vaikka jotkut n ...

Vuosi ilman tapaturmia – Levypyörä nousi Nokian Renkaiden mallioppilaaksi

Nokian Renkaisiin kuuluva Levypyörä on saavuttanut tärkeän merkkipaalun työturvallisuudessa: yhtiössä on mennyt vuosi ...

Continental VikingContact™ 7 kitkarengastestin kärkeen

Moottori 10/2020 -lehti testasi Lapin lumilla kauden kitkarenkaat. Continental VikingContact™ 7 kiri testissä jaetulle ...

Älyrenkaat yleistyvät jo lähivuosina – näin kuluttaja hyötyy sensoriteknologiasta

Itsestään ajavat autot asettavat vaatimuksia myös renkaille. Muun muassa renkaisiin kytkettävät sensorit ovat tärkeä ...

Continentalin kitkarengas jälleen ykkönen Tuulilasin kitkarengasvertailussa

Continentalin VikingContactTM 7 -kitkarengas uusi viime vuotisen ykköstilan Tuulilasin tuoreessa vertailussa. ...