Liian alhaiset rengaspaineet ovat hyvin yleinen syy pakettiautojen rengasvaurioihin, sillä pakettiautonrenkaissa tarvittavat tavallista korkeammat paineet eivät ole kaikilla tiedossa. Tarpeeksi korkeat paineet huomioimalla paranevat sekä liikenneturvallisuus että renkaan käyttöikä. Pakettiautonrenkaiden kestävyyteen vaikuttavat myös renkaan rakenne ja oikeanlainen säilytys sesonkien välillä.      

– Hyvin usein pakettiautonrenkaiden rakennevauriot ja jalka-alueen vauriot johtuvat liian alhaisesta rengaspaineesta kuormaan nähden. Alhainen rengaspaine aiheuttaa renkaan liiallista joustamista kuorman alla, ja renkaan runkorakenne lämpenee liikaa. Rengas myös kuluu nopeammin, summaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Pakettiautojen renkaissa tarvittavat korkeammat paineet tulevat monelle yllätyksenä. Esimerkkinä Morri mainitsee hyvin yleisen rengaskoon 235/65R16 C.

– Maksimikuormitus edellyttää, että tässä koossa paine on 575 kPa. Vertailun vuoksi henkilöautonrenkaassa esimerkiksi rengaskoossa 205/55R16 suosituspaine on usein 220 – 230 kPa. Renkaiden suosituspaine eri kuormille on yleensä kerrottu ajoneuvon kuljettajanpuoleisessa ovipilarissa tai polttoainesäiliön suojakannessa, sanoo Morri.

Rengaspaineet vaikuttavat paitsi renkaiden kestävyyteen, myös ajamisen turvallisuuteen, taloudellisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Jos rengaspaineet ovat liian pienet, autoa on vaikeampi hallita ääritilanteissa, polttoaineenkulutus kasvaa ja renkaan elinikä lyhenee merkittävästi. Rengaspaineet on hyvä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa.

Korkeampien käyttöpaineiden vuoksi myös pakettiautonrenkaiden venttiilien valintaan tulee kiinnittää huomiota, jotta ne vastaavat käytettävää painetasoa. Morri suosittelee käytettäväksi metalliventtiileitä.

Luotiliiveistä tuttu kuitu lisää renkaiden kestävyyttä

Joskus pakettiautoissa näkee käytettävän myös tavallisia henkilöautonrenkaita. Morri kuitenkin pitää ehdottoman tärkeänä käyttää nimenomaan pakettiautoja varten suunniteltuja C-renkaita.

– Pakettiautonrenkaiden runkorakenne, kulutuspinnan alla oleva teräsvyöpaketti ja kumisekoitukset ovat kestävämpiä ja räätälöity vaativampaa käyttöä varten kuin tavallisessa henkilöautonrenkaassa. Käytössä ero näkyy siten, että jämäkämmän rakenteen ansiosta C-rengas lämpenee kuormituksessa vähemmän, mikä puolestaan vähentää renkaan vaurioitumisen riskiä, Morri sanoo.

Pakettiautonrenkaita valitessa kannattaa kiinnittää huomiota myös renkaissa käytettyihin materiaaleihin ja niiden kestävyyteen. Nokian Renkaiden Hakka- ja Hakkapeliitta-pakettiautonrenkaisiin tuovat erityistä vahvuutta ainutlaatuiset aramid-kuidulla vahvistetut sivupinnat. Aramid-kuitua hyödynnetään myös esimerkiksi lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössä.

– Aramidilla vahvistetut renkaan sivupinnat kestävät paremmin esimerkiksi kuoppien ja katukiveysten reunojen aiheuttamia iskuja ja viiltoja. Aramid suojaa rengasta kalliilta ja vaarallisilta rengasvaurioilta, ja osa vaurioista voidaan sen ansiosta jopa välttää, kertoo Morri.

Tarkasta renkaanvaihdon yhteydessä myös kulutuspinnan kunto

Kevään renkaanvaihdossa on hyvä tarkastaa paitsi rengaspaineet, myös renkaiden kulutuspinnan kunto. Lain mukaan kesärenkaan urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan turvallisuusominaisuudet heikkenevät merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä enää 4 millimetriä. Erityisesti vesiliirron riski kasvaa, ja kuluneilla renkailla myös jarrutusmatka pitenee märällä kelillä.

– Paljon ajavilla renkaiden kierrätys auton alla jopa ajokauden aikana on hyvä keino varmistaa, että renkaat kestävät paremmin ja kuluvat tasaisesti. Vetorenkaat yleensä kuluvat enemmän kuin vapaasti pyörivät, joten vaihtamalla vetorenkaiden paikkaa välillä vapaasti pyöriviksi saa kulumista tasattua ja rengassarjan kokonaisajotulos on paras mahdollinen. Kuljettaja säästää merkittävästi rengashankinnoissa näkemällä vähän vaivaa renkaiden kierrätyksen kanssa, sanoo Morri.

Myös renkaiden säilytysolosuhteet vaikuttavat renkaiden käyttöikään. Kausien välissä renkaat tulee säilyttää viileässä, pimeässä ja kuivassa sisätilassa, jotta esimerkiksi UV-valo tai väärä säilytyslämpötila ei heikennä renkaan kumiseosta.

– Nykyään suosiossa ovat rengashotellit. Niissä säilytysolosuhteet ovat varmasti oikeanlaiset, ja usein myös renkaiden pesu ja tarkastus kuuluvat säilytyshintaan, Morri sanoo.

Lähde: News Cision / Nokia Tyres

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *