Suomessa omistautunut rallifani ei ole harvinaista. Laji on maassa erittäin suosittu, ja Neste-ralli houkuttelee vuosittain satoja tuhansia katsojia. – Rallista on tullut eräänlainen kansallisurheilulaji.. ”Monet urheilijat, jotka tunnetaan Suomen ulkopuolella, tulevat moottoriurheilusta – tietysti meillä on Formula ykkösten maailmanmestareita, mutta meillä on myös rallin maailmanmestareita.”

Vain 5,5 miljoonan asukkaan Suomi tuottaa suhteettoman paljon moottoriurheilun mestareita – yhteensä kolme F1:ssä ja seitsemän rallissa – tunnetaan yleisesti ”lentäviksi suomalaisiksi”. Itse asiassa se johtaa molempia urheilulajeja mestarien määrällä asukasta kohden.

Mikä sitten tekee Suomesta menestyvän moottoriurheilun mestareiden kasvualustan?

Villit tiet

Suomen tieverkosto on maan liikenneviraston mukaan noin 450 000 kilometriä pitkä. Tästä 350 000 kilometriä on yksityisiä ja metsäisiä teitä.

Nuorille kuljettajille tämä tarkoittaa laajaa harjoitusareenaa heidän ovensa vieressä. ”Kylän tyypit vain tulevat ja sulkevat tieosuuden keskellä yötä ja menevät katsomaan, kuka on nopein”, Tarkianen sanoo. ”Sitten joku ajattelee, että ”hmm, tämä on aika hauskaa”… ja sitten hän lähtee harrastusralliin ja jatkaa sieltä ylöspäin.”

Tämä heijastaa rallin yleistä vetovoimaa. ”(Se on) maallikon laji”, Tarkianen sanoo. ”Kuka tahansa, jolla on ajokortti, voi tulla paikalle.”

Äärimmäiset olosuhteet

Toisin kuin ratakilpailussa, siellä ei ole valvottua ympäristöä. Urheilu tapahtuu tavallisilla yleisillä teillä – siinä on ajaa niin nopeasti kuin pystyt paikasta a paikkaan b, missä olosuhteissa tahansa.

Ja Suomessa, jossa jää ja mikroautoilu ovat suosittuja harrastuksia, kuljettajat ovat valmiita ottamaan vastaan ​​jäätä, lunta, pölyä ja mutaa. Jopa kansallinen ajokoe – joka tunnetaan yhtenä maailman tiukimmista – vaatii erityistä koulutusta liukkaisiin olosuhteisiin.

”Suomen sää antaa meille täydellisen pohjan ajotaitojen oppimiseen”, Lampinen sanoo. ”Pitää osata ajaa talvella, pitää osata ajaa soralla kesällä.”

Suomen reuna

Neste-ralli on kuuluisa hyppystään, sokeasta harjasta ja tiukoista sorateistä, mikä tekee siitä yhden sarjan nopeimmista kilpailuista. Koska autot liukuvat yleensä helpommin soralla kuin asfaltilla, se tekee siitä myös yhden haastavimmista.

Suomalaiskuljettajilla on etu, sanoo TOYOTA GAZOO Racingin (TGR) kuljettaja Jari-Matti Latvala. ”Tiedät teiden ominaisuudet… joten tiedät mitä odottaa, missä se hyppää ja miten mutkat menevät.”

Anteliaat keijukummiset

Heillä ei ehkä ole siipiä, mutta heillä on lompakko. Boost Casino tässä hyvä. Suomessa on vakiintunut johtamisrakenne, joka panostaa nuoriin kykyihin uransa alkuvaiheessa toivoen saavansa palkkiot myöhemmin. Ehkä tunnetuin ”supermanageri” on legendaarinen Timo Joukhi: mies, joka havaitsi ja tyrmäsi kuljettajia, kuten Juha Kankkusen, Tommi Makisen ja Jari-Matti Latvalan. Ja hän tekee sitä edelleen. ”Tämä työ ei tee sinusta rikasta miestä”, Joukhi huomauttaa. ”Kyllä, saat jotain takaisin, jos kuljettajasi menestyy, mutta kulutat myös paljon aikaa onnettomuuksien maksamiseen!” Suomalaiset rallipäälliköt todella saavat koko ”spekuloita kerääntymään” -jutun, jota ei oikeastaan ​​mistään muualta löydy.

Siirryt ajoon pian korokeistuimelta poistumisen jälkeen

Kalle Rovanpera (toinen äskettäin Timo Joukhin talliin liittynyt nuori kuljettaja) on vasta 16-vuotias, mutta hän on jo voittanut Latvian rallin mestaruuden sekä kaksi rallin SM-sarjaa. On mahdollista, että hän tekee WRC-debyyttinsä Rally GB:ssä myöhemmin tänä vuonna. Kalle ajoi ensin ralliautoa kahdeksanvuotiaana, mutta siihen mennessä hän oli siinä aika hyvä, sillä hän oli ajanut maantieautoja kuusivuotiaasta asti.

Jari-Matti Latvala poimittiin Suomesta asumaan Walesiin vasta 17-vuotiaana, sillä tuossa iässä voi saada ajokortin Isossa-Britanniassa ja kilpailla rallissa. Tässä on mielenkiintoinen fakta, joka vahvistaa asian: kolme kaikkien aikojen nuorinta MM-rallin voittajaa (Latvala, Henri Toivonen ja Markku Alen) olivat kaikki Suomesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.