Kun lumi ja jää peittävät maan, talvirenkaiden kunto ja toimivuus punnitaan. Paras turva liukkailla tai lumisilla teillä ovat pohjoismaisiin oloihin suunnitellut talvirenkaat, sillä keskieurooppalaisten kitkarenkaiden jääpito ei riitä Suomen talvikeleillä. Pidon kannalta tärkeää on myös riittävä urasyvyys ja renkaiden ikä.

Talvirenkaita ostava kuluttaja saattaa yllättyä siitä, että kaikki talvirenkaina markkinoidut renkaat eivät sovellu kaikkiin talviolosuhteisiin. Pohjoismaihin suunnitelluissa talvirenkaissa lumi- ja jääpito ovat tärkeimmät ominaisuudet, kun taas Keski-Euroopan markkinoille tarkoitettujen kitkarenkaiden ominaisuuksissa painottuvat hyvä märkäpito ja nopean ajon ominaisuudet sulalla tiellä.

– Renkaan jääpito ja märkäpito ovat toisilleen vastakkaisia ominaisuuksia, eli mitä paremmin rengas toimii märällä, sitä huonommin se toimii jäällä. Suomeenkin päätyy Keski-Euroopan keleihin tarkoitettuja kitkarenkaita esimerkiksi käytettyjen tuontiautojen mukana tai kun renkaita ostetaan ulkomaisista verkkokaupoista, sanoo Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Mikko Järvinen.

Renkaan ominaisuuksista kertova EU-merkintätarra muuttuu toukokuussa. Pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuihin nastattomiin talvirenkaisiin lisätään silloin merkintä jää- ja lumipidosta, joten autoilijoiden on helppo varmistua siitä, että he valitsevat Suomen talveen sopivia talvirenkaita. Aiemmin renkaissa ei ole ollut merkintää niiden sopivuudesta vaativiin talvikeleihin.

Tarkista myös renkaiden urasyvyys ja ikä

Lain mukaan talvirenkaiden kulutuspintaa on oltava jäljellä vähintään 3 millimetriä, mutta käytännössä renkaiden turvallisuusominaisuudet heikentyvät merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä 4 millimetriä. Riittävä urasyvyys on talvella tarpeen varsinkin sohjokelillä, ettei auto lähde loskaliirtoon.

Myös renkaan ikään kannattaa kiinnittää huomiota. Kun rengas vanhenee, kumiseos vähitellen kovettuu ja samalla renkaan ominaisuudet heikkenevät.

– Renkaan käyttöikä vaihtelee, koska renkaan kuluminen ja ikääntyminen riippuvat esimerkiksi ajotyylistä, kilometrimäärästä ja renkaiden säilytysolosuhteista. Renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta, mutta tavallisilla ajomäärillä renkaat yleensä kuluvat loppuun nopeammin, sanoo Järvinen.

Riippumatta siitä, kauanko renkaat ovat olleet auton alla, yli 10 vuotta sitten valmistettuja renkaita ei tulisi käyttää. Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä DOT-merkinnän yhteydestä. Nelinumeroisen tunnuksen kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittavat valmistusviikkoa ja kaksi jälkimmäistä numeroa valmistusvuotta, eli esimerkiksi 1320 tarkoittaa viikkoa 13 vuonna 2020.

Lähde: News Cision

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *