Poliisi valvoo rengasratsiaviikon aikana renkaiden kuntoa liikenteessä tehostetusti. Vuonna 1997 alkanut Rengasratsian valistustyö on parantanut renkaiden kuntoa, mutta rengastiedolle on edelleen suuri tarve. Huonoilla renkailla ajavat eivät tiedä omien renkaidensa puutteita

Autoilijat ovat tottuneet vuosikaudet syyskuussa siihen, että poliisi ohjaa heidät tieltä sivuun ja valkohaalariset rengasalan ammattilaiset tarkastavat auton renkaiden kunnon. Koronaviruksesta johtuvat poikkeustoimet vaikuttavat myös vuodesta 1997 toimineeseen Rengasratsia-turvallisuuskampanjaan. 

”Pandemia ei missään nimessä ole ohitse, vaan koronaviruksen uusi aalto uhkaa nostaa Suomessakin päätään. Sen ehkäiseminen vaatii liikenteestä tuttuja turvavälejä ihmisten kesken. Totesimmekin vastuullisimmaksi ratkaisuksi sen, että tänä vuonna tien päällä pysäytysten avulla tehtävä tutkimustyö korvataan rengastiedon jakamisella”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo. 

Autonrengasliitto järjestää Rengasratsia-rengasturvallisuuskampanjan yhdessä Liikenneturvan ja poliisin kanssa. Koronaviruksen vuoksi Rengasratsia järjestetään tänä syksynä viikolla 37 tiedotuskampanjana.

”Tarve liikenne- ja rengasturvallisuuden edistämiselle ei ole hävinnyt minnekään. Haluamme tuottaa autoilijoille luotettavaa ja helposti ymmärrettävää tietoa renkaiden vaikutuksista liikenneturvallisuuteen”, Nuora jatkaa.

Poliisi valvoo renkaita tehostetusti

Edellisvuosina renkaita on Rengasratsiaviikolla tutkittu Suomen suurimmissa kaupungeissa yhteisvoimin. Autoilijat on ohjattu Rengasratsian tutkimuspisteelle, missä renkaiden kunto on tarkastettu ja samalla jaettu tietoa autoilijoille renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.

”Tämän vuoden Rengasratsiassa poliisi valvoo tehostetusti renkaiden kuntoa tien päällä muun partioinnin ohessa”, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta sanoo.

Poliisi kiinnittää huomiota renkaisiin huomiota ympäri vuoden. Ihalainen on huomannut, että huonokuntoiset renkaat kulkevat tavallisesti käsi kädessä ajoneuvon muiden turvallisuuspuutteiden kanssa. Tieliikennelain mukaan henkilö- ja pakettiauton renkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 millimetriä syvät, mutta sadekelillä jo alle 4 mm urat alkavat heikentää auton ajo-ominaisuuksia merkittävästi.

”Haluamme neuvoa, ja pienestä huomaamattomuudesta voi selvitä huomautuksella. Jos sen sijaan useampi rengas on selvästi alle lain mukaisen minimin, kyllä siitä silloin muistetaan liikennevirhemaksulla”, Ihalainen sanoo.

Omien renkaiden kunto tunnetaan huonosti

Poliisi näkee työssään myös sen, mihin huonokuntoiset renkaat pahimmillaan johtavat. Vuodesta 2000 lähtien vuosittain keskimäärin 29 kuolonkolarissa kolarin aiheuttajalla on ollut autossaan huonokuntoiset renkaat.

”Kun syksyn sadekelit lähestyvät, renkaiden pito nousee entistä suurempaan arvoon. Se pätee niin moottori- ja maantienopeuksiin kuin kaupunkiajoonkin, missä auto on saatava nopeasti pysähtymään esimerkiksi suojatielle. Huonokuntoiset renkaat ovat riski kuljettajan lisäksi myös muille”, Ihalainen sanoo.

Pääasiassa suomalaiset saavat rengashuollosta puhtaat paperit. Rengasratsian aikana huonokuntoisilla renkailla ajavien osuus on laskenut noin 10,3 prosentin tuntumaan. Kääntöpuolena on tosin huomattava, että osuus merkitsee noin 314 000 ajoneuvoa, joiden renkaat ovat huonossa kunnossa.

”Olemme iloisia, että valistustyön ansiosta osuus on jatkuvasti pienentynyt, mutta samalla huomaamme numeroiden kertovan myös sen, että rengastiedolle on edelleen suuri tarve. Huonokuntoisilla renkailla ajavista kolme neljästä ei tiedä, missä kunnossa omat renkaat ovat”, Nuora muistuttaa.

INFO: RENGASRATSIA

Rengasratsia on Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteinen rengasturvallisuuskampanja. Se on pidetty joka syksy vuodesta 1997 lähtien.

Tapahtumaviikolla on seurattu usealla eri paikkakunnalla henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntoa ja jaettu samalla autoilijoille tietoa renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.

Tänä vuonna kuntotutkimukset on päätetty Covid-19-pandemian vuoksi jättää väliin. Rengastutkimukset korvataan tiedotuksella.

Tiedotesarjassamme julkaistaan viisi rengasturvallisuutta käsittelevää tiedotetta: 

  • Rengasratsia tulee taas – korona vaihtoi rengastarkastukset valistukseen (Autonrengasliitto ja poliisi, ennakkotiedote viikko 35)
  • Syvät urat renkaassa vievät varmimmin perille (Autonrengasliitto, viikko 37)
  • Hyvätkään renkaat eivät auta, jos vauhtia on liikaa (Liikenneturva, viikko 37)
  • Kierrätys antaa renkaalle uuden elämän (Suomen Rengaskierrätys Oy, viikko 38)
  • Yhteenveto Rengasratsiasta (viikko 39)

Viestimme

Renkaat ovat yleisin riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen tieliikenneonnettomuuksissa. Toivommekin, että autoilija muistaa:

  • turvasuosituksen kesärenkaiden urasyvyydeksi sadekelillä olevan vähintään 4 mm 
  • varustaa autonsa ajokeliin sopivilla renkailla 
  • tarkistaa autonsa rengaspaineet vähintään kerran kuukaudessa 
  • etteivät hyvätkään renkaat auta, jos kuljettaja ottaa riskejä 
  • palauttaa vanhat renkaansa veloituksetta kierrätykseen ja pitää näin huolta yhteisestä ympäristöstämme

Lähde: STT Info

2 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *