- Virstanpylväitä: ensimmäinen kulutuspinnallinen rengas, ensimmäinen irrotettava vanne, ensimmäinen sisäkumiton rengas, ensimmäinen talvirengas sekä ensimmäinen traktorin paineilmarengas.
- Premium-renkaiden lisäksi Continentalin valikoimiin kuuluvat nykyään myös älykkäät digitaaliset rengasratkaisut ja -palvelut.
- Viimeistään vuonna 2050 kaikki Continentalin renkaat valmistetaan kestävän kehityksen mukaisista materiaaleista. Myös toimitusketju on täysin ilmastoneutraali.
Vuonna 1871 perustettu Continental juhlii yhtiön 150-vuotisjuhlavuotta. Perustamisestaan lähtien Continental on kehittänyt uraauurtavia kestäviä teknologioita ja palveluita edistämään ihmisten ja tavaroiden liikkuvuutta. Pienestä hannoverilaistehtaasta on kehittynyt yksi autoteollisuuden globaaleista toimijoista, joka toimii nyt 58 maassa ja markkina-alueella.
Continental on vanhin itsenäinen rengasvalmistaja ja alallaan myös yksi maailman suurimmista. Viimeisten 150 vuoden aikana yhtiö on määrittänyt rengasteollisuuden standardit edelläkäyvällä innovatiivisuudellaan. Kerta toisensa jälkeen Continentalin insinöörit ovat keksintöineen mahdollistaneet renkaiden kehittymisen turvallisemmiksi, tehokkaammiksi ja kestävämmiksi.
Continentalin rengaskehitystyön virstanpylväisiin kuuluvat ensimmäinen kulutuspinnallinen rengas, ensimmäinen irrotettavalla vanteella varustettu rengas, maailman ensimmäisen sisäkumittoman renkaan patentti ja ”maastorengas”, joka oli samalla ensimmäinen varsinainen talvirengas. Samoin kaikkien aikojen ensimmäinen traktorin paineilmarengas tuli aikanaan Continentalin tehtaalta.
Myöhemmin meriitteihin lisättiin ensimmäinen vierintävastukseltaan optimoitu rengas sekä ensimmäinen tuotantoon päässyt rengas, jonka kulutuspinta on valmistettu voikukkakumista. Continental on myös yksi alan digitalisaation pioneereista.
Jo 1999 rengasvalmistaja osoitti, että kuljettajan apujärjestelmien tarvitsemat tiedot voidaan kerätä entistä tarkemmin ja nopeammin käyttämällä rengasta tietolähteenä. Näin syntyi älykäs rengas. Samaan aikaan Continental on yhdistänyt renkaansa ja niiden anturit pilveen tarjoten asiakkailleen täysin uusia, älykkäitä digitaalisia rengasratkaisuja ja -palveluja.
”Renkaat ovat intohimomme. Tekninen huippuosaamisemme on tuottanut turvallisuutta, luotettavuutta ja kestävyyttä jo 150 vuotta. Olemme tästä ylpeitä”, Continental AG:n rengasliiketoiminta-alueen johtaja ja johtoryhmän jäsen Christian Kötz kertoo.
”Monet nykypäivän rengasteknologian standardeista ovat lähtöisin Continentalilta. Kerta toisensa jälkeen olemme siirtäneet mahdollisen rajoja. Tavoitteenamme on tuottaa koko tuotevalikoimamme yksinomaan kestävän kehityksen mukaisista materiaaleista ilmastoneutraalisti vuoteen 2050 mennessä.”
Ilmapalloista kulutuspinnallisiin renkaisiin
Continentalin juuret ulottuvat pitkälle: 8.10.1871 perustettiin Continental-Caoutchouc und Gutta-Percha Compagnie. Yrityksen tuotevalikoimaan kuului aluksi erilaisia kumituotteita, kuten lelupalloja, kumimattoja, telojen päällysteitä, kumikankaita ja ilmapalloja sekä vaunujen ja polkupyörien umpirenkaita.
Kun polkupyörän maailmanvalloitus vuonna 1892 alkoi irtopyörien ja jalkajarrun ansiosta, Continental oli ensimmäinen saksalainen yritys, joka valmisti polkupyörän paineilmarenkaita, ja pian pneumatiikka oli kaikkien huulilla.
Hieman myöhemmin, vuonna 1898, alkoi myös autojen paineilmarenkaiden tuotanto. Ensimmäiset paineilmarenkaat olivat kulutuspinnattomia ja niillä oli suhteellisen rajalliset ajo-ominaisuudet tämän päivän vaatimuksiin verrattuna varsinkin märillä ja talvisilla teillä. Kaikki rengasvalmistajat etsivät ratkaisuja tuotteidensa luistoherkkyyteen, kunnes Continental esitteli maailman ensimmäisen auton kulutuspinnallisen renkaan 1904.
Teollistuminen tuottaa uusia keksintöjä
Liikkumisen tarpeiden kehittyminen ja teollistumisen voittokulku vaativat rengastuotteita yhä uusiin käyttökohteisiin. Turvallisuuden lisäksi huomiota kiinnitettiin mukavuuteen. Vuonna 1908 Continentalin insinöörit aiheuttivat maailmanlaajuisen sensaation kehittämällä irrotettavan vanteen, joka teki pyörän ja renkaan asennuksesta paljon helpompaa.
Continental juhlisti 50-vuotista taivaltaan ensimmäisenä saksalaisena yhtiönä, joka toi markkinoille hyötyajoneuvojen suuret renkaat. Vuonna 1928 alettiin ensi kertaa valmistaa renkaita maataloustraktoreihin ja vetolaitteisiin. Maataloustraktorin T2-rengas olikin Euroopan ensimmäinen maatalouteen kehitetty paineilmarengas.
Teollisuudessa Continental mullisti umpirenkaiden segmentin kehittämällä renkaat, joita käytettiin erityisesti trukeissa, lentoasemien ajoneuvoissa ja muissa raskaan teollisuuden sovelluksissa. Vuonna 1932 esitelty suuri menestys, ContiSuperElastic-umpikumirengas, tuotti tämän luokan renkaille CSE-lyhenteen, joka on edelleen teollisuudessa käytössä.
Synteettisestä kumista ensimmäiseen talvirenkaaseen
Toinen virstanpylväs 1900-luvun teollisuuden historiassa on ensimmäinen synteettisestä kumista valmistettu rengas, joka valmistui Continentalin tehdashallissa 1936. Sotavuosien pula-ajan seurauksena rengasvalmistaja aloitti ensimmäisen tutkimussarjansa kumin valmistamiseksi venäläisistä voikukista. Projekti käynnistettiin onnistuneesti uudelleen 2011. Polkupyörän Urban Taraxagum -rengas on Continentalin ensimmäinen sarjatuotantona voikukkakumista valmistettu rengas.
Vuonna 1943 Continental jätti sisäkumittoman renkaan patenttihakemuksen. Keksintö paransi merkittävästi renkaiden vierintävastusta. Siitä tuli yleinen tekninen normi sodan jälkeisenä aikana ja on sitä edelleenkin.
Continental mahdollisti myös ensimmäisenä erityisen turvallisen ajon talvella 1934 sen ”maastorengasmallilla”, joka oli ensimmäinen lumelle suunniteltu rengas ja siten ensimmäinen talvirengas. Vuonna 1953 Continental ylitti lumisen St. Gotthardin solan Sveitsissä M+S-renkaillaan (mud+snow eli muta+lumi) läpäisten menestyksekkäästi historian ensimmäinen talvirengastestin.
Laadun takeena testaaminen myös ääriolosuhteissa
Ennen kuin Continentalin uusi rengas tuodaan markkinoille, sen on läpäistävä merkittävä määrä testejä, olipa kyseessä henkilöauton, kuorma-auton tai erikoisrenkaiden tekniset innovaatiot. Kaikkiaan uutuusrenkailla ajetaan vuositasolla 25 miljoonaa testikilometriä ennen varsinaisen tuotannon aloittamista.
Valtavaan kilometrimäärään on perusteensa, sillä se on hannoverilaisen rengasvalmistajan tuotelaadun perusta kaikissa käyttötarkoituksissa – myös äärimmäisissä olosuhteissa. Vuonna 2003 Continental oli ainoa tuotannossa olevien renkaiden toimittaja, jonka ContiSportContact Vmax -renkaan suurin sallittu nopeus oli 360 km/h. Vuonna 2007 ContiSportContact Vmax oli ensimmäinen rengas, joka pääsi Guinnessin ennätystenkirjaan ja oli tunnettujen kilpatallien ykkösvalinta lukuisissa kilpailuissa.
Renkaiden ja kaikkien mahdollisten olosuhteiden testausta varten yhtiöllä on testauslaitoksia eri puolilla maailmaa. Hannoverin lähelle avattiin 1967 kaikkien Continentalin rengastestauskeskusten prototyyppi ja esikuva Contidrom. Jo 1968 ensimmäinen elektronisesti ohjattu kuljettajaton auto lähti Contidromin radalle lehdistön ja yleisön hämmästykseksi. Continental on kehittänyt tätä tekniikkaa edelleen ja käyttää sitä nyt kaikissa renkaiden kestävyystesteissä Uvalden testauslaitoksessa Texasissa.
Vuonna 2012 Automated Indoor Braking Analyser (AIBA) otettiin Contidromissa virallisesti käyttöön. Tämä ainutlaatuinen järjestelmä mahdollistaa renkaiden jarrutustehon testaamisen eri tienpinnoilla ympäri vuoden säästä riippumatta ja täysin automaattisesti miehittämättömillä ajoneuvoilla.
Tulevaisuudessa renkaita testataan myös uudenlaisella dynaamisella ajosimulaattorilla, mutta myös ammattitestikuljettajia tarvitaan realististen ajoskenaarioiden ajamiseen virtuaalisesti. Mitä enemmän testiajoja tehdään ajosimulaattorissa oikeiden teiden sijaan, sitä vähemmän testirenkaita tarvitsee valmistaa. Investointi uuteen testausteknologiaan edistää Continentalin laajamittaista vastuullisuustyötä.
Ympäristö, talous ja turvallisuus kohtaavat
Continental on sitoutunut parantamaan rengas- ja autoteollisuuden kestävyyttä 70-luvun alkupuolelta lähtien. Vuoden 1973 öljykriisin vaikutukset antoivat sysäyksen tutkimushankkeelle, jonka tarkoituksena oli kehittää vierintävastukseltaan optimoituja renkaita. Tästä projektista saadut oivallukset johtivat lopulta ennennäkemättömän tuotteen esittelyyn 1993.
Ensimmäistä kertaa ContiEcoContact-sarjan renkaat yhdistivät ympäristöhyödyt ja taloudelliset näkökohdat erinomaisiin ajo- ja turvallisuusominaisuuksiin. Sittemmin Continental on vastannut suuriin haasteisiin, kuten raaka-aineiden rajallisuuteen sekä tarpeeseen vähentää CO2-päästöjä. Kestävä kehitys on ollut olennainen osa Continentalin yhtiöstrategiaa jo vuosia. Toimenpiteiden painopiste on ilmastotoimissa, vähäpäästöisessä liikkumisessa, kiertotaloudessa ja vastuullisissa toimitusketjuissa koko arvoketjussa.
Vuonna 1903 Hannoverin lähelle Seelzeen perustettiin laitos kumijätteen jälleenkäsittelyyn ja kierrätykseen. Vuonna 2013 Continental avasi ainutlaatuisen ContiLifeCycle-tehtaan Hannoverin Stöckeniin. Sen toiminta kuorma- ja linja-auton renkaiden jälleenkäsittelyssä ja erityisesti teollisen mittakaavan kumin kierrätyslaitoksena tarkoittaa jälleen alan uraauurtavaa toimintaa.
Continentalin tavoitteena on tehdä tulevaisuuden renkaista entistäkin energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä tuotannon, käytön ja kierrätettävyyden näkökulmasta. Tavoitteen saavuttamiseksi yhtiö investoi järjestelmällisesti uusien teknologioiden, vaihtoehtoisten materiaalien ja ympäristöystävällisten tuotantoprosessien tutkimukseen ja kehitykseen. Rengasvalmistaja siirtyy esimerkiksi rengastuotannossaan täysin kestävästi tuotettuihin materiaaleihin vuoteen 2050 mennessä.
Anturitekniikka ja digitalisaatio lisäävät innovaatioita
Continental on yksi rengasalan digitalisaation pioneereista. Jo 1999 rengasvalmistaja osoitti, että kuljettajan apujärjestelmien tarvitsemat tiedot voitaisiin kerätä entistä tarkemmin ja nopeammin käyttäen rengasta tietolähteenä. Näin syntyi älykäs rengas.
Sittemmin Continental on kehittänyt renkaiden digitalisaatiota siten, että se pystyy tuottamaan täysin uusia palveluita kalustoille ja loppuasiakkaille. Vuodesta 2010 Continental on niputtanut kaikki kuljetusalan asiakkaiden palvelut Conti360° Fleet Services -brändin alle. Se tarjoaa suosituksia ja neuvoja juuri oikeiden renkaiden valintaan sekä oikeaan asennukseen, ja auttaa nopeasti rengasrikon sattuessa. Lisäksi se seuraa koko kaluston renkaita säännöllisesti ja raportoi niistä, minkä ansiosta kuljetusyritykset saavat erittäin ammattitaitoista ja monipuolista rengaspalvelua.
Yhtiö jatkaa Continentalin premium-renkaiden älykkäiden, digitaalisten ratkaisujen ekosysteemin laajentamista. Yhtenä maailman suurimmista liikkumisen mahdollistavan alan elektroniikan, anturijärjestelmien ja ohjelmistojen toimittajana tämä on Continentalille ratkaiseva kilpailuetu.
Continentalin kyky mahdollistaa renkaan kommunikointi muiden turvallisuuteen liittyvien komponenttien kanssa keskeisenä ajoneuvojärjestelmän osana johti vuosituhannen alkupuolella uraauurtavan hankkeeseen: 30 metrin jarrutusmatkaan. Kaikkien järjestelmien yhteensovittaminen tuotti ajoneuvon, joka pysähtyi täysjarrutuksessa jo 30 metrissä 100 km/h:n nopeudesta. Tuolloin keskimääräinen jarrutusmatka oli vielä 36 ja 40 metrin välillä. Tämä lyhensi jarrutusmatkaa siis jopa 25 prosenttia.
Tie innovatiivisena edelläkävijänä jatkuu
Nykyisin Continentalin renkaat ja anturit on yhdistetty suoraan pilveen, mikä tarjoaa kokonaan uusia liiketoimintamalleja. Mittauspisteiden suuren määrän ansiosta Continentalin kuljetusalan asiakkaat voivat tarkistaa renkaittensa kunnon milloin tahansa yhtiön kehittämien algoritmien avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että renkaita voidaan huoltaa tarpeen mukaan eikä ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, mikä on huomattavasti tehokkaampaa.
Kuljetusliikkeet hyötyvät näin korjauksista johtuvien seisokkien minimoimisen, turvallisuuden parantumisen, alempien kokonaiskustannusten, paremman energiatehokkuuden ja yleisesti tehokkaamman toiminnan muodossa. Vuonna 2020 Continental on nostanut alan vaatimustasoa esittelemällä onnistuneen pilottihankkeensa, jossa kulutuspintaa voidaan valvoa erittäin tarkasti algoritmeja ja ajoneuvon telemetriatietoja hyödyntäen.
Tulevaisuudessa Continental jatkaa rengasteknologioiden innovatiivisena edelläkävijänä henkilöautojen, kuorma-autojen ja erikoisrenkaiden premium-tuotevalikoimallaan. Continentalin vuonna 2020 esitellyssä uudessa strategiaohjelmassa yhtiö kuvasi polkuaan uudelle vuosikymmenelle. Vision 2030 -strategiaohjelman painopisteenä on organisaation ja liiketoiminnan johdonmukainen asiakaslähtöisyys. Lisäksi rengasvalmistajan tavoitteena on jatkossakin kasvaa kannattavasti ja erottua kilpailijoistaan nopeasti muuttuvassa markkinaympäristössä vastuullisuuden ja digitaalisten ratkaisujen alalla.
Lähde: MyNewsDesk
[…] Continental esittelee ContiConnect-renkaidenhallintajärjestelmän uuden sukupolven: 2.0-versiossa on kaikki tarvittava infrastruktuuri tulevaisuuden kattavaan digitaaliseen renkaidenhallintaan. Continental on hionut järjestelmäympäristöä vastaamaan mahdollisimman hyvin kalustoasiakkaiden erityistarpeisiin eri puolilla maailmaa. […]
[…] 2021 Continental paljasti ContiRe.Tex -teknologian ensimmäistä kertaa. Teknologia hyödyntää polyesterilankaa, […]