Renkaanvaihtokausi on käsillä, ja moni autoilija vaihtaa renkaat tottuneesti itse. Vaihdon yhteydessä kannattaa muistaa muutama perusasia, jotta välttyy vahingoilta. Renkaanvaihdon jälkeen on hyvä muistaa tehdä pari tarkistusta, jotta ajaminen pysyisi talvikauden turvallisena.

Uuden tieliikennelain mukaan marraskuun alusta maaliskuun loppuun saakka on käytettävä talvirenkaita eli kitka- tai nastarenkaita, jos säätila sitä edellyttää. Renkaanvaihto kannattaa tehdä huolellisesti, sillä tottumaton vaihtaja voi pahimmillaan aiheuttaa vahinkoa autolle työn yhteydessä.

– Esimerkiksi vararengastunkki ei ole oikea työkalu renkaanvaihtoon, se on tarkoitettu vain hätätilanteisiin. Jos autoa yrittää lisäksi nostaa vääristä paikoista, voi pahimmillaan aiheuttaa useiden satojen eurojen vahingot, kun helmapelti vaurioituu noston yhteydessä, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander sanoo.

Mikäli talvirenkaat vaihtaa itse, kannattaa siis ensin panostaa kunnon tunkin hankkimiseen ja perehtyä siihen, mistä kohtaa autoa neuvotaan käyttöohjekirjassa nostamaan.

– Tärkeintä on vaihtaa talvirenkaat ajoissa, etenkin jos on lähdössä esimerkiksi viettämään syyslomaa etelästä muualle Suomeen. Keliolosuhteet voivat vaihdella eri puolella maata rajustikin, Hiljander sanoo.

Renkaanvaihto pitää aloittaa renkaiden kunnon tutkimisella. Talvirenkailla pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3 millimetriä. Vaativilla talvikeleillä renkaiden urasyvyyden olisi kuitenkin hyvä olla lähempänä 6:a millimetriä, eikä kovin kuluneita renkaita enää kannata vaihtaa autoon. Renkaiden tekninen käyttöikä on noin 6 vuotta, minkä jälkeen renkaat suositellaan yleensä vaihtamaan uusiin, vaikka niissä olisikin kulutuspintaa vielä jäljellä. Renkaan kumi nimittäin menettää ikääntyessään kimmoisuuttaan, ja sen pito-ominaisuudet heikkenevät. Renkaan valmistusajan löytää sen kyljessä olevasta DOT-merkinnästä, jossa numerosarjan kaksi viimeistä numeroa tarkoittavat valmistusvuotta.

Mikäli talvirenkaissa on nastat, pitää vaihdon yhteydessä tarkistaa, ettei iso osa nastoista ole irronnut renkaista. Nastojen määrä samassa autossa olevissa renkaissa ei saa poiketa yli 25:ä prosenttia. Muutenkin on syytä käyttää samanikäisiä, samantyyppisiä ja kulutuspinnaltaan suunnilleen samanlaisia renkaita. Sekarengastusta tulee välttää, eli esimerkiksi nasta- ja kitkarenkaita ei saa ajoneuvossa käyttää sekaisin.

– Renkaiden tyyppi ja kunto vaikuttavat ajettavuuteen, ja erilaisten renkaiden käyttäytyminen onnettomuustilanteessa on arvaamatonta. Renkaiden kunto on myös asia, joka vaikuttaa mahdollisten vakuutuskorvausten tasoon. Esimerkiksi kesärenkaiden käyttö voi alentaa korvauksia, jos keliolosuhteet edellyttäisivät talvirenkaita, Hiljander sanoo.

Kokemattomalle kuljettajalle voi tulla yllätyksenä, että renkaiden kuntoa tulee seurata niiden vaihtamisen jälkeenkin, etenkin ajamisen alussa. Renkaiden jälkikiristys on tehtävä renkaanvaihdon jälkeen, kun talvirenkailla on ajettu 50-100 kilometrin verran.

– Näin vältytään siltä riskiltä, että rengas löystyisi ajaessa tai pahimmillaan irtoaisi ajon aikana. Uusilla nastarenkailla kannattaa ensimmäiset kymmenet kilometrit ajaa melko varovaisesti, kunnes nastat niin sanotusti asettuvat paikoilleen, Hiljander vinkkaa.

Rengaspaineet tulisi tarkistaa noin kerran kuukaudessa. Oikea rengaspaine tekee ajosta taloudellista ja turvallista, minkä lisäksi renkaat myös kuluvat tasaisemmin.

Viisi vinkkiä onnistuneeseen renkaanvaihtoon:

  1. Tarkista renkaiden kunto – talvirenkaan pääuran minimisyvyys on 3 mm. Varmista nastojen riittävyys ja se, ettei renkaiden tyypissä ja kunnossa ole merkittäviä eroja.
  2. Käytä kunnon työvälineitä, tutustu työohjeisiin ja nosta auto oikein.
  3. Tee jälkikiristys viimeistään ajettuasi talvirenkailla 100 kilometriä.
  4. Mittaa rengaspaineet ajokaudella kerran kuukaudessa.
  5. Huolehdi renkaiden käyttöiästä: yli 6 vuotta käytössä olleet renkaat kannattaa vaihtaa.

Lähde: News Cision

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *