Rengasvalmistajat tekevät koko ajan töitä parantaakseen renkaiden ympäristöominaisuuksia. Tarkkailussa on koko tuotantoprosessi materiaaleista kuljetuksiin.

Tunnetut kansainväliset rengasvalmistajat Bridgestone, Continental, Goodyear ja Michelin ovat sitoutuneet toiminnassaan vastuulliseen ja kestävään toimintaan. Se tukee heidän ympäristöstrategioitaan, joilla he pyrkivät vähentämään tuotteidensa ja toimintojensa ympäristövaikutuksia.

Tuotannon materiaalinkulutus ja päästöt minimiin

Rengasvalmistajat uskovat ennakoiviin ympäristötoimenpiteisiin. Se tarkoittaa, että tehtaat toimivat resurssitehokkaasti ja vähäpäästöisesti. Esimerkiksi Goodyear on tunnistanut yli 650 energiatehokkuusprojektia, joissa nolla-hukka-ajattelun kautta priorisoidaan mahdollisuuksia ja tavoitellaan kustannusten vähennyksiä. 

Toimilla on ollut konkreettisia vaikutuksia. Goodyear on vähentänyt energiakulutustaan 17 prosenttia kahdeksassa vuodessa. Jatkossa tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 25 prosentilla sekä laskea energiaintensiteettiä 25 prosentilla vuoteen 2023 mennessä.

Sama suunta näkyy muillakin valmistajilla. Michelin on pienentänyt ympäristöjalanjälkeään yli puolella ja Continental tuotannon hajupäästöjä jopa 80 prosentilla. Continentalin rengastoimiala on vähentänyt energiakulutustaan 2,5 prosentilla, vedenkulutustaan 15 prosentilla ja liuottimien käyttöä puolella. Bridgestone vähensi yksikkökohtaista vedenkulutustaan ja hiilidioksidipäästöjään yli kolmanneksella.

Uusiutuvia materiaaleja muun muassa voikukista ja soijaöljystä

Rengasvalmistajien tavoitteena on valmistaa tuotteitaan yhä enemmän kestävän kehityksen mukaisista materiaaleista, jotka ovat peräisin uusiutuvista luonnonvaroista tai kierrätetystä raaka-aineesta. Yhtiöt tutkivat luonnonkumin lähteiden ja tuotantoalueiden monipuolistamista, kasvikuitujen käytön laajentamista sekä fossiilisten luonnonvarojen korvaamista uusiutuvilla resursseilla.

Continental on investoinut viime vuosina voikukista saatavan luonnonkumin teollistamiseen ja Goodyear kehittää soijaöljyyn pohjautuvaa pintaseosta, mikä nostaisi renkaan suorituskykyä ja korvaisi raakaöljyn. Yhtiö pyrkii kaksinkertaistamaan riisinkuoren tuhkasta valmistettavan silikan käytön rengasvalmistuksessaan kolmessa vuodessa.

Materiaalien hankintaketjut läpinäkyviksi

Yhtiöt korostavat vastuullisia periaatteita koko hankintaketjussa. Ympäristön kannalta vastuullisuus tarkoittaa esimerkiksi ympäristölakien ja määräysten noudattamista ketjun jokaisessa vaiheessa, toimittajien arviointia sekä vastuullista veden ja maa-alueiden käyttöä ja suojelua.

Rengasvalmistajat ovat mukana hankkeissa, jotka edistävät muun muassa luonnonkumin jäljitettävyyden parantamista, vaihtoehtoisten luonnonkumin lähteiden löytämistä sekä pienviljelijöiden toimeentulosta huolehtimista. Michelinin BioButterfly -hankkeen tavoitteena on tuottaa innovatiivista ja ympäristöystävällisempää synteettistä kumia. Continental käynnistää pilottihankkeen Indonesian GIZ:n (Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit) kanssa. 

Kiertotaloutta lisätään monin tavoin

Rengasvalmistajat lisäävät kierrätysmateriaaleja tuotannossaan. Continental aikoo nostaa kierrätettyjen materiaalien osuuden 3 prosentista 10 prosenttiin. Michelin arvioi pääsevänsä 30 prosenttiin jo kuluvan vuoden aikana. 

Goodyear edistää käyttöikänsä lopussa olevien renkaiden keräämistä, uusiokäyttöä ja kierrätystä. Yhtiö otti käyttöön nollajätetavoitteet renkaiden ja kemikaalien tuotantolaitoksissaan vuonna 2006 ja pyrkii hyödyntämään syntyvän materiaalin mahdollisimman tehokkaasti.

Bridgestone, Continental, Goodyear ja Michelin ovat kaikki osakkaana Suomen Rengaskierrätys Oy:ssä, joka kerää kulutuksesta syntyvää rengasjätettä ja jalostaa sitä uusiotuotteiksi.

Vierintävastusta alentamalla päästöt pienemmiksi

Toimialalla on arvioitu, että suurin osa renkaiden kasvihuonepäästöistä liittyy niiden käyttöön. Renkaiden vierintävastuksen alentaminen parantaa polttoainetaloudellisuutta ja siten vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä. 

Michelin toi markkinoille ensimmäiset matalamman vierintävastuksen renkaat jo vuonna 1995. Kaikki rengasvalmistajat ovat alentaneet renkaidensa vierintävastusta jopa kymmenillä prosenteilla 2000-luvun aikana.

Vierintävastuksen alentaminen on rengasvalmistajilta erittäin mittava ympäristöteko.

Katso Bridgestonen, Continentalin, Goodyearin ja Michelinin yksityiskohtaiset vastaukset vastuullisuuskysymyksiin täältä.

Lähde: ePressi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *