Talven ensimerkit muistuttavat renkaidenvaihdon ajankohtaisuudesta. Kausivaihdon yhteydessä renkaat on tarkastettava: vain riittävä urasyvyys ja nastarenkaassa tasainen nastoitus mahdollistavat talvirenkaan luotettavan toiminnan haastavissa talvikeleissä
Kun ensimmäiset lumet satoivat maahan varhain ja yöpakkaset saivat tiet liukkaiksi, lähes loppuun saakka kulutettu sanonta osoittautui todeksi: talvi yllätti niin autoilijat kuin tällä kertaa jopa rengasalan ammattilaisetkin.
”Vaikka kelit tästä vielä lämpenisivätkin, tämä oli muistutus siitä, että talvirenkaita on alettava vaihtaa alle viimeistään nyt”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
Lain mukaan autossa on oltava talvirenkaat joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Nastarenkaita saa käyttää jo marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien, kelien vaatiessa aiemminkin.
”On parempi katsoa säätilaa ja lämpömittaria kuin tuijottaa tiukasti kalenteria. Talvi etenee eri tahtiin eri puolilla Suomea.”
Vain syvät urat toimivat loskassa
Laki vaatii talvirenkailta urasyvyyttä vähintään 3 millimetriä. Raja on sama niin nastallisissa kuin nastattomissakin, eli tuttavallisemmin kitkarenkaissa.
”Suosittelemme kuitenkin, että urasyvyyttä olisi kausivaihdon yhteydessä vähintään viisi millimetriä. Silloin rengas toimii vielä suhteellisen hyvin ainakin alkutalven.”
Jos urasyvyyden tarkastamiseen tarvittavaa työntömittaa ei takakontista löydy, tai urien syvyys epäilyttää, kannattaa kääntyä ammattitaitoisen rengasliikkeen puoleen. Omat renkaat ja niiden kunto on tunnettava, Nuora sanoo.
”Vesiliirrosta ja renkaan märkäpidosta puhutaan usein kesärenkaiden yhteydessä, mutta riittävä kulutuspinta on vähintään yhtä tärkeä ominaisuus talvirenkaissa. Loskaliirto on jopa vesiliirtoa vaikeammin hallittavissa.”
Nastat on tarvittaessa laskettava
Yhä useampi valitsee etenkin kaupungeissa nastattomat talvirenkaat, mutta myös nastarenkailla on vankkumaton kannattajakuntansa. Oikea, itselle sopiva rengas valitaan pääasiallisen käyttötarpeen mukaan.
”Tärkeimmät turvavarusteet ovat renkaan kunto, sopiva ajonopeus ja maltti liikenteessä.”
Jos nastarenkaiden kunto on unohtunut tarkastaa keväällä, on nastat syynättävä ennen alle laittamista. Katkenneet tai heiluvat nastat eivät enää pure jäähän.
Lain mukaan nastarengassarjan parhaan ja huonoimman renkaan nastapoikkeama saa olla enintään 25 prosenttia. Jos poikkeama vaikuttaa suurelta, nastat on laskettava.
Liian suuri poikkeama aiheuttaa epävakautta ja vaikeuttaa auton käsittelyä etenkin yllättävissä ääritilanteissa.
”Liian usein katsomme näitä asioita lain näkökulmasta. Ennen kaikkea renkaat on pidettävä kunnossa oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi.”
Lähde: STT-info
[…] Monilta autoilijoilta renkaiden urasyvyyden tarkkailu yksinkertaisesti unohtuu, tai tietoa renkaiden ja auton turvallisuuteen vaikuttavista […]