Joka syksy poliisi kirjoittaa yli 400 liikennevirhemaksua puutteellisten renkaiden takia. Yhä useamman kuljettajan olisi syytä opetella ratsaamaan renkaansa itse, sillä hyväkuntoiset renkaat ovat liikenteessä yksi tehokkaimmista turvallisuustekijöistä.
Rengasratsia-turvallisuuskampanja pyörähtää tänään käyntiin koko maassa. Kampanjassa tutkitaan autojen renkaiden urasyvyyksiä sekä rengaspaineita.
”Sekä urasyvyyksillä että rengaspaineilla on suora vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja sitä kautta laajemmin liikenneturvallisuuteen”, Rengasratsian kampanjapäällikkö ja Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora perustelee.
Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhdessä järjestämä Rengasratsia pidettiin ensimmäisen kerran vuonna syksyllä 1997. Sittemmin kampanjassa on tutkittu yhteensä noin 200 000 rengassarjaa.
”Kokonaisuutena suomalaiset ovat oppineet pitämään renkaistaan yhä paremmin huolta ja ymmärtämään niiden merkityksen liikenneturvallisuudelle. Samalla teillä ajaa pieni joukko kuljettajia, joilla turvallisuuspuutteita on autossa, renkaissa ja ajotavassa. Heidät haluamme tavoittaa”, Nuora sanoo.
Renkaat ovat merkittävin yksittäisistä teknisistä onnettomuuksiin johtaneista syistä. Puutteellinen rengastus on mukana joka seitsemännessä kuolonkolarissa.
Liikennekuolemat edelleen liian yleisiä
Keväällä 2020 koronavirus sulki Suomen, mikä näkyi liikennemäärien romahtamisena. Sittemmin liikenne on jälleen vilkastunut yhteiskunnan avautumisen ja kasvaneen kotimaan matkailun vuoksi, mutta vuoden 2019 tasosta ollaan vielä jäljessä.
Liikenneturvallisuudessa liikennemäärien putoaminen näkyy kaksijakoisesti, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo.
”Henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet liikennemääriä vastaavasti, mutta liikennekuolemissa laskua ei juuri näy”, Valtonen sanoo.
Suomessa on tavoitteena puolittaa liikennekuolemat vuoden 2000 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Siitä Suomessa on oltu koko 2010-luku jäljessä, Valtonen sanoo.
Joka syksy 400 sanktiota huonoista renkaista
Ratsiaviikon ulkopuolella poliisi valvoo renkaiden kuntoa muun partioinnin osana. Joka syksy poliisi kirjoittaa noin 400 liikennevirhemaksua tai sakkoa renkaissa ilmenevien puutteiden takia.
”Moni ajattelee huomatessaan ajavansa kuluneilla renkailla, että uusii ne keväällä. Se ei kannata, sillä syksy on haastavaa aikaa rengasturvallisuudelle, kun lehdet ja sateet liukastavat tiet”, poliisitarkastaja Heikki Kallio sanoo.
Syksyn sateilla erityisen tärkeää on riittävä urasyvyys. Urien tehtävänä on viedä vesi pois renkaan ja tien välistä. Matala ura ei johda vettä pois: jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat huomattavasti.
Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalla on 1,6 mm, mutta yleinen turvasyvyys on 4 mm. Sitä matalammalla uralla ajaessa vaaditaan erityistä varovaisuutta.
”Yli puolet autoilijoista ei kuitenkaan tiedä, missä kunnossa heidän renkaansa ovat. Urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla, jonka hopeareunus on noin 4 mm. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa”, Nuora sanoo.
Rengasratsian tärkeimpänä tavoitteena onkin levittää tietoisuutta rengasturvallisuudesta.
”Ratsaa renkaasi itse ja ratsaa renkaasi ajoissa”, Nuora tiivistää.
Lähde: STT Info