Nyt on oikea aika tarkastaa kesärenkaiden kunto: riittääkö pito, kun pienet koululaiset ilmestyvät liikenteeseen, ja pystyvätkö renkaasi vielä estämään vesiliirron, kun syksy saapuu sateineen?

Renkaiden riittävä urasyvyys vaikuttaa erityisesti märällä kelillä ajoturvallisuuteen. Jos urasyvyyttä on liian vähän, auto joutuu helpommin vesiliirtoon. Huonokuntoisilla renkailla myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi kuin hyväkuntoisilla renkailla ajettaessa.

Mitä vähemmän renkaassa on urasyvyyttä jäljellä, sitä matalammassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa. Tekniikan Maailman (6/2020) testissä kuluneella renkaalla (urasyvyys 2,5 mm) joutui vesiliirtoon yli 15 km/h alemmalla nopeudella kuin uudella renkaalla ajettaessa.

– Nyt kannattaa vilkaista auton alle, ovatko renkaat vielä kunnossa. Liian kuluneilla renkailla ajettaessa autoa on vaikea hallita märällä tiellä, mutta renkaat kannattaa oman ja muiden turvallisuuden takia vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, sanoo Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.

Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä.

– Moni ei tiedä, milloin renkaat ovat vaihtokunnossa. Vianorissa renkaiden urasyvyys mitataan digitaalisesti osana kaikkia palveluitamme, ja renkaiden kunnosta saa selkeän sähköisen raportin, joka kertoo, vieläkö renkaat ovat turvalliset ajaa vai onko aika vaihtaa uusiin. Renkaat voi myös käydä muuten vain mittauttamassa meillä veloituksetta, vaikka ei olisikaan muita palvelutarpeita, kertoo Laitinen.

Kiinnitä huomiota myös renkaan ikään ja EU-merkintään

Jos edessä on uusien renkaiden hankkiminen, EU-merkintä auttaa valitsemaan turvalliset ja polttoainetaloudelliset renkaat. EU-merkintä kertoo selkeästi, millaiset renkaan ominaisuudet ovat märkäpidon, rengasäänen ja vierintävastuksen suhteen. Mitä parempi luokitus renkaalla on märkäpidossa, sitä turvallisempi se on sadekelillä jarrutettaessa.

Vesiliirtoherkkyyttä ei kuitenkaan voi päätellä renkaan EU-merkinnöistä, vaan ajotavalla ja renkaiden urasyvyydellä on enemmän merkitystä kuin renkaan märkäpitoluokituksella. Hyvätkään renkaat eivät pelasta, jos ajonopeutta on tilanteeseen nähden liikaa.

Mikäli autolla ajetaan vain vähän, myös vanhojen renkaiden ikä on hyvä tarkastaa. Ajan mittaan kumiseos kovenee, jolloin sen ominaisuudet eivät enää ole uudenveroiset. Jos renkaat ovat olleet käytössä yli kuusi vuotta tai jos renkaat on valmistettu yli 10 vuotta sitten, on uusien renkaiden hankkimisen aika. Normaalissa ajossa renkaat yleensä kuitenkin kuluvat vaihtokuntoon jo ennen kuin vuosia ehtii kertyä niin paljon, että renkaat pitäisi vaihtaa iän vuoksi.

Neljä vinkkiä vesiliirron välttämiseen

  • Tarkista renkaiden urasyvyys, varsinkin jos edellinen tarkistus on ollut keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Suositeltava urasyvyys on vähintään 4 mm.
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa auton ohjautuvuuteen ja ääritilannekäytökseen. Lisäksi polttoainetta kuluu enemmän kuin ajettaessa oikeilla paineilla.
  • Vältä urissa ajamista, sillä sadevettä kertyy niihin enemmän kuin muualle tielle.
  • Muista maltti, oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli sekä varaa matkantekoon tarpeeksi aikaa. Rankkasateella on hyvä ajaa jopa 15-20 km/h tavallista alemmalla nopeudella.

Lähde: News Cision / Vianor

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *